Dzisiaj naprawiamy zbiornik do wioslarza wodnego!

Otrzymaliśmy od klienta ponad 10-letni zbiornik do wioślarza wodnego WATERROWER celem wymiany kleju uszczelniającego. Zbiornik, w miarę dobrym stanie technicznym. Po oględzinach zdecydowaliśmy, że warto byłoby rozłożyć go na czynniki pierwsze, przeczyścić, nasmarować wał oraz tuleje, poskładać z powrtem i nałożyć nowy klej.

Na samym początku zauważyliśmy, że puszcza klej na desce zintegrowanej ze zbiornikiem oraz jest pęknięty sensor dysk na wale napędowym, dlatego postanowiliśmy, że również tym się zajmiemy.



Rozkleiliśmy zbiornik. Jest to najtrudniejsze zadanie i trzeba całą operację przeprowadzić i delikatnie powoli, aby nie uszkodzić zbiornika. Jeżeli klej, na przykład po 10 latach, ulega rozklejeniu w taki sposób, że odchodzi sam, to zadanie jest ułatwione. W tym przypadku natomiast podejrzewamy, że została podjęta nieudana próba samodzielnego uszczelniania zbiornika, dlatego cała operacja chwilę zajęła. Wyczyściliśmy stary klej i rozkręciliśmy mechanizm napędowy. Cały wał oraz tuleje zostały odczyszczone i nasmarowane od nowa smarem.



Ponieważ zbiornik pochodził ze starszej serii wioślarza wodnego, która nie miała jeszcze dodatkowego mocowania zbiornika do listwy, to wycięliśmy na CNC również ten dodatkowy uchwyt i zamocowaliśmy go przy pomocy wkrętów oraz żywicy epoksydowej.

W międzyczasie przez te ponad 10 lat konstrukcja wioślarzy wodnych została poprawiona i udoskonalona przez producenta. Firma WaterRower stale pracuje nad wioślarzami wodnymi opracowując nowe rozwiązania konstrukcyjne, jak i technologiczne w zakresie na przykład akcesoriów dodatkowych. Dlatego czwarta seria wioślarzy wodnych posiada już dodatkowe mocowanie zbiornika do listwy, oraz lżejsze ulepszone sprzęgło z uchwytem pasa napędowego na śrubę, a nie na rzep oraz kilka dodatkowych zmian.



Po wyschnięciu żywicy epoksydowej, dokładnie usunęliśmy jeszcze pozostałe resztki kleju i zabraliśmy się za złożenie mechanizmu napędowego. Jak widać na poniższym zdjęciu, starsze serie wioślarzy posiadały jeszcze metalowe sprzęgło z mocowaniami na rzep, o którym wspomniano wcześniej w artykule.



Po złożeniu mechanizmu zabraliśmy się za ostatni element, czyli uszczelenie zbiornika. Na początku dokładnie odtłuściliśmy obie klejone powierzchnie izopropanolem. Odczekaliśmy kilka minut i rozpoczęliśmy uszczelnianie.

Tutaj ważna rzecz! Oryginalny klej naprawczy charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością, ale również rzadką konsystencją. Podczas aplikowania musimy przygotować sobie wszystkie niezbędne narzędzia tak aby proces klejenia przebiegł bez przerywania. Klej jest bardzo rzadki i szybko wiążący tak więc najlepiej całą operację przeprowadzić w dwie osoby. Jedna powoli obraca zbiornik wokół osi, a druga osoba aplikuje klej.

Klej aplikujemy wzgłuż krawędzi łączącej zbiornik pod kąrem około 45 stopni. Kleju aplikujemy tyle, żeby przykrył krawędź, ale się z niej nie rozlał. Dobrze nałożony klej sam wypełni szczelinę pomiędzy dwoma połówkami zbiornika w około kilku minut, jednocześnie wysychając od góry. Jak widać na poniższych zdjęciach, klej wypełnia całą powierzchnię pomiędzy dwoma połówkami zbiornika, gwarantując przy tym szczelność.



Po aplikacji kleju zostawiamy zbiornik na 24 godziny do całkowitego wyschnięcia i przeprowadzamy próbę szczelności.



Naprawa została zakończona. Na wszystkie naprawy serwisowe udzielamy 2 letniej gwarancji jednak mamy nadzieję, że wioślarz z naprawionym zbiornikiem będzie służył bezawaryjnie przez następne 10 lat.

WAŻNE!

  • Przed klejeniem, zbiornik układamy do góry nogami, możemy obciążyć delikatnie dolną (górną - po odwróceniu) połówkę (ok 2-4kg), żeby obie połówki zbiornika dobrze zeszły się razem.
  • Kluczowym elementem jest dobre odczyszczenie i odtłuszczenie krawędzi zbiornika, jeżeli nie zostanie to zrobione poprawnie, klej nie będzie się dobrze trzymać klejonych powierzchni.
  • Aplikację kleju przeprowadzamy w sposób ciągły, nie przerywamy pracy na dłużej niż kilkanaście sekund, klej zacznie schnąć i nie połączy się dobrze z kolejna aplikacją.
  • Nie aplikujemy kleju kilkoma warstwami, klej powinien zostać nałożony na raz!
  • Podczas wysychania kleju w szczelinie pomiędzy połówkami mogą powstać małe pęcherzyki powietrza, jeżeli nie jest ich dużo i test szczelności wypadł poprawnie zostawiamy, nie poprawiamy, nie ściągamy kleju, nie dokładamy kolejnych warstw!
  • Jeżeli aplikacja zostanie przeprowadzona poprawnie, kleju wystarczy na skeljenie dwóch zbiorników. Oczywiście mieszacz i końcówka są jednorazowe.
#NaprawaWaterRower #NaprawaZbiornikaWaterRower #KlejenieZbiornikaWaterRower #UszczelnianieZbiornikaWaterRower #UszczelnianieWaterRower #KlejenieWaterRower